Diagnostyka jajnika – VI odsłona Kampanii Społecznej

VI odsłona Kampanii Społecznej „Diagnostyka jajnika”

Diagnostyka jajnika  to cel VI odsłony Kampanii Społecznej. Organizatorzy chcą uwrażliwić kobiety na to, jak ważne jest wczesne wykrycie i trafne zdiagnozowanie tej podstępnej, dającej niespecyficzne objawy choroby. Apelujemy, aby zgłaszały lekarzom wszelkie, nawet najdrobniejsze dolegliwości ze strony układu pokarmowego, ponieważ występują one również w przebiegu raka jajnika. Natomiast lekarzy pierwszego kontaktu chcemy zmobilizować do pogłębiania diagnostyki ginekologicznej. Pozwoli to przyspieszyć i skrócić drogę kierowania na USG transwaginalne, szczególnie w przypadku kobiet z grupy podwyższonego ryzyka. Zalecamy czujność, gdyż symptomy raka jajnika są często bagatelizowane i nie wzbudzają żadnych podejrzeń u Pacjentek. Statystyki pokazują, że nie ma czasu na błędne diagnozy – przecież wcześnie wykryty rak jajnika może znacznie poprawić rokowania pacjentki.

Cel kampanii

28 września 2020 r. wystartowała VI odsłona Ogólnopolskiej Kampanii Społecznej Diagnostyka Jajnika pod hasłem: „DUBLA NIE BĘDZIE”, której organizatorem jest Kwiat Kobiecości! Ambasadorką kampanii jest Anna Dereszowska, która jako 9-letnia dziewczynka doświadczyła straty mamy z powodu nowotworu jajnika. Popularna aktorka w spotach radiowych i telewizyjnych kampanii apeluje: „Ten horror dzieje się naprawdę, co roku na raka jajnika umiera 2 i pół tysiąca kobiet. Nie bądź jedną z nich. Badaj się regularnie, bo w prawdziwym życiu DUBLA NIE BĘDZIE”. Tegoroczna kampania ma zdecydowanie mocniejszy przekaz, biorąc pod uwagę dotychczasowe działania Kwiatu Kobiecości. Świadczą o tym spoty radiowe i telewizyjne nakręcone w czterech gatunkach filmowych: horror, dramat, tragedia i thriller. Wynika to z tego, że obecnie w mediach słowo „koronawirus” odmieniane jest przez wszystkie przypadki, co może powodować mylne wrażenie występowania jednego tylko zagrożenia dla zdrowia i życia Polek. Agencja badawcza IQS przedstawiła „Raport z badania na temat świadomości profilaktyki chorób ginekologicznych’’, który potwierdza, że pandemia COVID-19 znacząco wpłynęła na zachowania profilaktyczne Polek, a szczególnie trudnym momentem był lockdown.

Dane statystyczne dotyczące kampanii

Ponad połowa kobiet (58%) twierdzi, że miały problemy z dostępem do opieki medycznej lub realizacją badań profilaktycznych. Natomiast średnio co czwarta wskazała również na inne problemy: wielu paniom terminy wizyt u lekarza po prostu przepadły (26%), innym nie udało się umówić na wizytę do innego specjalisty (25%) lub też nie udało się umówić na wizytę do ginekologa (22%) – przytacza alarmujące dane Marta Rybicka – Business Unit Director Agencji badawczej IQS.

Eksperci podkreślają, że na raka jajnika może zachorować kobieta w każdym wieku. Najwięcej przypadków notuje się wśród pań w wieku 40-70 lat i niestety u około 70% chorych jest on rozpoznawany zbyt późno. Symptomy raka jajnika kobiety mylą z dolegliwościami ze strony układu pokarmowego, więc wydaje im się, że to nic niepokojącego. Nierzadko też lekarze pierwszego kontaktu słysząc o bólach brzucha, uczuciu ciężkości w jamie brzusznej, czy wzdęciach – przepisują leki na niestrawność i nie zalecają szczegółowej diagnostyki ginekologicznej. Tymczasem pierwsza diagnoza i od razu skierowanie na USG transwaginalne pozwala na wczesne wykrycie „cichego zabójcy” i daje szansę na wydłużenie życia pacjentki.

Lekarz wyczulony na pewne symptomy onkologiczne, powinien zebrać wywiad rodzinny, dowiedzieć się, czy u tej osoby nie ma predyspozycji rodzinnych do występowania schorzeń nowotworowych. Drugą sprawą jest kwestia dopytania tej pacjentki, kiedy była ostatnio na badaniach ginekologicznych i rozważenia, czy nie należałoby jej skierować również do ginekologa. Trzecia rzecz – to skierowanie na badanie markerów nowotworowych, w tym na oznaczenie Ca125 i CEA, bo to może naprowadzić na właściwy trop diagnostyczny. Wymienione czynniki mogą być kluczowe dla ustalenia, czy nie mamy do czynienia z rakiem jajnika – wyjaśnia prof. dr hab. n. med. Mariusz Bidziński.

Tegoroczna kampania Ogólnopolskiej Organizacji Kwiat Kobiecości przypomina o profilaktyce, ale też koncentruje się na poprawie jakości diagnostyki. Organizacja powstała z inicjatywy Idy Karpińskiej, w tym roku mija już 13 lat jej działań na rzecz profilaktyki, zdrowia Polek i przełamywania tabu, jakim jest mówienie o chorobach nowotworowych narządów rodnych kobiet.

Bezpłatne badania

W czasie trwania kampanii, każda kobieta będzie mogła skorzystać z wybranego zestawu badań :

  • konsultacji ginekologicznej z 30% rabatem
  • konsultacji ginekologicznej z darmowym badaniem CA125
  • konsultacji ginekologicznej z darmowym USG ginekologicznym

Badania zostały ufundowane przez POLMED, właściciela Centrów Medycznych w całej Polsce. Lista placówek dostępna jest na stronie internetowej www.diagnostykajajnika.pl

Kampania odbywa się w dniach od 28.09.2020 do 31.10.2020 roku.

Polecane

Najnowsze

Problemy z paznokciami: Kiedy warto udać się do podologa?

Jednakże, gdy zaczynają one powodować ból, dyskomfort lub zauważymy, że pogarszają się z dnia na dzień, warto zwrócić się po pomoc do specjalisty. Wizyta...

Krztusiec – Objawy, leczenie i zapobieganie

Krztusiec (koklusz) to poważna choroba zakaźna, wywoływana przez bakterie Bordetella pertussis, która atakuje układ oddechowy. Jest to choroba szczególnie niebezpieczna dla niemowląt, małych dzieci...

Laktoferyna – Kluczowy element odpornościowy w walce z infekcjami

Laktoferyna to białko o wyjątkowych właściwościach, które odgrywa fundamentalną rolę w ochronie organizmu, wspierając jego system odpornościowy oraz chroniąc przed infekcjami. Czym jest laktoferyna? Laktoferyna to...

Jak się odbudować po antybiotykach? Kluczem jest dieta!

Antybiotyki, mimo że skuteczne w walce z infekcjami, mogą zaburzać równowagę mikroflory jelitowej, dlatego tak ważne jest, by po ich zakończeniu zadbać o przywrócenie...

Poradnik zakupowy: od organicznych po hotelowe – gdzie znaleźć kosmetyki idealne dla siebie?

Ilość produktów kosmetycznych dostępnych na rynku jest onieśmielająca. Jest ona bezpośrednim wynikiem popytu – odzwierciedla realne zapotrzebowanie konsumentów na wyroby z różnych półek jakościowych...