Z tego powodu Alivia wraz z Anną Puślecką, od niemal 30 lat pracującą w mediach, producentką wydarzeń i ekspertem mody, aktywistką, która 4 lata temu chorowała na raka piersi, ruszają z kampanią społeczną
„Jedna opcja to za mało”, by uświadomić kobiety o ich prawach i możliwościach wyboru
Nowotwory dotykają coraz większą liczbę osób, jednak dzięki postępowi medycyny także coraz więcej o nich wiemy. Dostępne są precyzyjniejsze metody leczenia, które nie tylko pozwalają na przedłużenie życia, lecz także poprawiają jego jakość. Niestety, jak wskazuje Onkofundacja Alivia, nie wszyscy pacjenci są leczeni zgodnie z aktualną wiedzą medyczną i najnowszymi standardami leczenia. Alivia zleciła przygotowanie analizy dotyczącej leczenia pacjentek z rakiem piersi, na przykładzie najczęściej występującego podtypu, czyli raka hormonozależnego, HER2-ujemnego. Wynika z niej, że nawet jedna na cztery pacjentki może nie otrzymywać optymalnego leczenia 1. Dlatego Alivia rozpoczęła kampanię „Jedna opcja to za mało”, której celem jest edukacja i zachęcenie pacjentek oraz ich bliskich do aktywnego włączenia się w proces leczenia i zadawania pytań, czy zaproponowane leczenie jest rzeczywiście najlepsze spośród dostępnych opcji terapeutycznych. Ambasadorką kampanii „Jedna opcja to za mało” jest Anna Puślecka, producent wydarzeń, ekspert mody i aktywistka. Anna kilka lat temu stoczyła publiczną walkę o otrzymanie optymalnej terapii nie tylko dla niej, lecz także dla innych kobiet, które jej potrzebowały.
,,Gdy kilka lat temu usłyszałam diagnozę, postanowiłam, że nie poddam się i wykorzystam wszystkie możliwości. Usłyszałam o drogiej terapii, która wówczas wydawała się nieosiągalna. Dziś ta nowoczesna terapia jest dostępna dla każdej pacjentki z takim samym typem raka, jaki ja miałam. Z przerażeniem obserwuję jednak, że nie wszystkie kobiety są w ogóle informowane o możliwości takiego leczenia.” – podkreśla Anna Puślecka i apeluje: ,,Dziś wraz z Onkofundacją Alivia, której sama jestem podopieczną, chcemy dotrzeć do tych kobiet i ich bliskich, by przekazać im, że realna pomoc jest na wyciągnięcie ręki. Chcemy przywrócić im poczucie sprawczości i oddać prawo do decydowania o sobie oraz swoim zdrowiu i życiu.”
Akcję wsparli również inni influencerzy i znane osoby, m.in. Patrycja Kazadi, Maria Winiarska, Lidia Popiel i Bogna Sworowska, które na swoich kanałach społecznościowych opublikowały materiały przedstawiające sytuację braku wyboru i informacje o kampanii, by zwrócić uwagę na ten niezwykle ważny problem.
Jedna opcja? To za mało!
,,Jak czulibyśmy się w sytuacji, w której wchodzimy do sklepu, a tam do wyboru jest tylko jedna sukienka, która w dodatku źle na nas leży, albo kiedy w restauracji otwieramy menu, a w nim znajduje się tylko jedno danie i to w dodatku takie, którego nie lubimy? Taki brak możliwości wyboru w życiu codziennym jest dla nas wręcz niewyobrażalny. Dlaczego więc z taką sytuacją muszą się mierzyć pacjentki z rakiem piersi? Przecież mówimy tu o tak ważnych sprawach jak zdrowie i życie!” – podkreśla Agata Polińska z Onkofundacji Alivia.
,,Staramy się dotrzeć do pacjentek, a także wspierających ich bliskich, którzy bardzo często sami poszukują informacji i różnych form wsparcia. Nie tylko po to, by ich edukować,
ale również, aby dostarczyć narzędzia, które pomogą im sięgnąć po najlepszą, i co najważniejsze, dostępną i refundowaną terapię. W ramach kampanii uruchomiona została strona internetowa, na której można znaleźć najważniejsze informacje o raku piersi, listę placówek specjalizujących się w leczeniu tego typu nowotworu oraz oferujących konkretne programy lekowe.” – dodaje.
Na portalu znajduje się także lista pytań i wskazówek, która pozwoli się przygotować do rozmowy z lekarzami oraz baza polecanych przez innych pacjentów szpitali, jak również lekarzy, którzy przyjmują w ramach NFZ. To wyczerpujące źródło rzetelnej wiedzy, które pomoże w mierzeniu się z rakiem piersi na każdym etapie choroby.
Onkofundacja Alivia
Onkofundacja Alivia od 13 lat wspiera pacjentów onkologicznych w walce o ich życie i zdrowie. Zapewnia im kompleksowe wsparcie merytoryczne i finansowe. Udostępnia bezpłatne portale internetowe takie jak: Oncoindex, Onkoskaner czy Onkomapa, które umożliwiają chorym podejmowanie świadomych decyzji dotyczących procesu leczenia. Od 2010 roku przekazała chorym na raka ponad 35 milionów złotych na pokrycie nierefundowanych przez NFZ kosztów leczenia.