Magnez pierwiastek życia

Magnez pierwiastek życia

Magnez pierwiastek życia

Szybkie tempo naszego życia, nieodpowiednie odżywianie oraz ciągłe narażenie na stres sprawia, że często sięgamy po preparaty magnezu. Wielu z nas nie zdaje sobie jednak sprawy, jak duży jest jego wpływ na nasze zdrowie i samopoczucie. O zaletach tego pierwiastka mówi mgr farmacji Marta Jajko z Apteki Medicover we Wrocławiu.

Magnez przyciąga zdrowie

Magnez jest niezwykle cennym pierwiastkiem, występującym w każdej tkance naszego organizmu, nie bez przyczyny jest określany jako pierwiastek życia. Ten makroelement
bierze udział w wytwarzaniu energii, która jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania wszystkich komórek naszego organizmu. Szczególnie wrażliwe na jego niedobór są mózg i serce. Magnez zapewnia dostarczenie energii do tkanki nerwowej, dzięki czemu poprawia naszą pamięć i koncentrację, a zmniejsza pobudliwość komórek nerwowych – działa uspokajająco
i poprawia nastrój. Z tego powodu osoby narażone na długotrwały stres oraz wysiłek
umysłowy, a także z tendencją do stanów depresyjnych powinny w szczególności zadbać o
prawidłowy poziom tego pierwiastka w swoim organizmie. Istotne znaczenie ma również
wpływ tego makroelementu na układ sercowo-naczyniowy. Magnez obniża ciśnienie krwi,
chroni serce przed niedotlenieniem i zaburzeniami rytmu, działa przeciwzakrzepowo, a także zapobiega rozwojowi miażdżycy.

Ten cenny pierwiastek odpowiada również za kurczliwość mięśni, buduje nasze kości,
wpływa korzystnie na płodność, a także wzmacnia odporność. Ze względu na ogromną rolę, jaką odgrywa, istotne jest, aby zapewnić jego odpowiedni poziom w naszym organizmie.

Więcej magnezu!

Dzienne zapotrzebowanie na magnez u dorosłego człowieka wynosi 300-400 mg. Jeżeli
odżywiamy się racjonalnie i dostarczamy wystarczającą ilość tego pierwiastka w naszej
diecie jego suplementacja nie jest wymagana. Jednak życie w ciągłym biegu, brak czasu na
pełnowartościowe, regularne posiłki, a także stres sprawia, że coraz częściej suplementacja
magnezu staje się konieczna. Najlepszym źródłem magnezu są produkty naturalne, które
łatwo włączyć do codziennej diety takie jak: kasza gryczana, nasiona roślin strączkowych,
kakao, gorzka czekolada, orzechy, migdały, pestki dyni. Powinny być one podawane w
niewielkich porcjach, kilkakrotnie w ciągu, ponieważ pierwiastek ten wchłania się ten sposób
lepiej niż, gdy jest podawany w dużej ilości jednorazowo. Istotnym źródłem magnezu, o
którym często zapominamy i którego nie doceniamy jest tak często wykorzystywana
przez nas woda. Warto zwrócić uwagę na to, że niektóre składniki naszej diety mogą
niekorzystnie wpływać na poziom magnezu w organizmie. Jest to żywność bogata w błonnik,
tak często stosowana przez nas w problemach z zaparciami i w kuracjach odchudzających.
Niekorzystnie na przyswajalność magnezu wpływają również: tłuszcze zwierzęce, cukier,
nadmierna ilość wapnia, herbata, alkohol, napoje gazowane oraz produkty
wysoko przetworzone (gotowane, konserwowane). Spożywanie zbyt dużej ilości kawy sprzyja
z kolei wydalaniu tego pierwiastka z organizmu.

Gdy jest do za mało…

Powyższe czynniki, a także stres, intensywny wysiłek fizyczny i umysłowy, stosowanie
środków przeczyszczających, antykoncepcyjnych oraz niektórych leków moczopędnych mogą prowadzić w wielu przypadkach do niedoboru magnezu w naszym organizmie. Pojawiają się wówczas objawy takie jak: drgania powiek, zmęczenie, spadek koncentracji, zwiększona podatność na stres, skurcze mięśni, drżenie i mrowienie rąk, a także silne bóle, zawroty głowy, kołatanie serca czy napady drgawek. W przypadku, gdy odczuwamy objawy niedoboru powinniśmy znacznie zwiększyć podaż magnezu w diecie, jeśli jest to niemożliwe, zaleca się wówczas stosowanie preparatów zawierających ten pierwiastek.

Ważna jest forma

Na rynku polskim jest obecnie bardzo wiele środków, zawierających związki magnezu
w różnych dawkach i postaciach farmaceutycznych. Są wśród nich suplementy diety oraz
leki. Biorąc pod uwagę różne preparaty magnezu warto zwrócić uwagę na kilka aspektów,
które pomogą nam wybrać środek o dobrej przyswajalności, a tym samym odpowiedniej skuteczności. Jeżeli chcemy uzupełnić niedobór magnezu nie sięgajmy po preparaty złożone, zawierające wiele witamin i minerałów, mogą one niekorzystnie wpływać na jego wchłanianie, a zawartość tego pierwiastka jest w nich bardzo niska. Wybierając preparaty magnezowe należy zwrócić uwagę również na kwestię jego dawki. Producenci przedstawiają zawartość magnezu w różnej jego postaci chemicznej, warto zwrócić uwagę na zawartość tego pierwiastka w przeliczeniu na jego jony. Jeżeli chcemy skutecznie uzupełnić niedobór magnezu, nie sięgajmy po preparaty zawierające wysokie jego dawki w jednej tabletce, które wystarczy stosować jednorazowo w ciągu dnia. Magnez wchłania się lepiej gdy jest przyjmowany w niskich dawkach kilka razy dziennie. Rola, jaką odgrywa magnez jest ciągle przez nas niedoceniana. Aby zapewnić sobie zdrowie i dobre samopoczucie zadbajmy, więc o jego prawidłowy poziom w naszym organizmie.