Jak poprawić kondycję swojego mózgu?

Jak poprawić kondycję swojego mózgu?

Każdego dnia człowiek doświadcza około 70 tysięcy myśli. Nasz umysł musi sobie radzić z ogromem wyzwań w pracy i w domu, a także z natłokiem informacji ze wszystkich stron. W jaki sposób na co dzień możemy dbać o jego kondycje?

Nasz mózg zachowuje się podobnie jak mięśnie – jeśli nie poddajemy go systematycznemu treningowi, zaczyna słabnąć. Istnieje szereg produktów oraz działań, które poprawią koncentrację, wspomogą pamięć, a także wpłyną korzystnie na samopoczucie i nastrój. Odpowiednia dieta oraz zdrowy tryb życia sprawią, że mózg stanie się naszym niezawodnym sojusznikiem w każdej sytuacji życiowej niezależnie od tego w jakim jesteśmy wieku.

Zadbaj o kondycję swojego mózgu

Proces tworzenia się nowych neuronów jest najbardziej intensywny w dzieciństwie, ale neurogeneza odbywa się przez całe życie. Oznacza to, że od nas zależy w jakiej formie jest nasz mózg – im więcej będziemy go ćwiczyć i dostarczać bodźców stymulujących jego aktywność, tym więcej neuronów będzie się tworzyć. W efekcie będziemy mogli cieszyć się lepszą pamięcią i zwiększoną koncentracją, dzięki czemu z łatwością podołamy każdemu wyzwaniu zarówno w życiu zawodowym jak
i prywatnym. Jak tego dokonać?

Zadbaj o odpowiednie odżywianie

Dieta odgrywa kluczową rolę w procesie poprawy kondycji mózgu. Nie może w niej zabraknąć przede wszystkim nienasyconych kwasów tłuszczowych, witamin z grupy B, a także minerałów: potasu, żelaza, magnezu, cynku oraz jodu. Produkty bogate w te składniki odżywcze to między innymi pełnoziarniste pieczywo, rośliny strączkowe, orzechy i ryby.

Te ostatnie zasługują na szczególne miejsce w naszym jadłospisie, bowiem zawierają bogactwo tłuszczów z grupy OMEGA-3, które mają zbawienny wpływ na umysł. Ich niedobory powodują osłabienie koncentracji, kłopoty z pamięcią, apatię, a także kurczenie się mózgu na starość. Wszystko to może odbijać się negatywnie na naszym życiu zawodowym oraz osobistym. Warto zatem przynajmniej 2-3 razy w tygodniu spożywać ryby. Należy również zwrócić uwagę, aby nie zawierały one konserwantów ani sztucznych dodatków takich jak barwniki. Naukowcy udowodnili, że osoby, które jadły żywność bez tych substancji osiągały o 14% lepsze wyniki w testach IQ, niż Ci, którzy w swojej diecie spożywali te szkodliwe dla zdrowia składniki. Idealną propozycją będą ryby, przekąski rybne, które pochodzą ze zrównoważonych połowów i przygotowywane są przy wykorzystaniu surowców wysokiej jakości. Są smacznym i zdrowym dodatkiem do kanapek lub sałatek do pracy. Nie znajdziemy w nich konserwantów, substancji zagęszczających, sztucznych barwników ani GMO.

Pij wodę

Mózg składa się w 73% z wody. Już 2% odwodnienia wpływa negatywnie na koncentrację, pamięć i ogólne zdolności poznawcze. Warto zatem mieć zawsze pod ręką butelkę wody, zwłaszcza gdy jesteśmy cały dzień poza domem, gdzie dostęp do niej może być utrudniony.

Jak poprawić kondycję swojego mózgu?

Bądź w ruchu

Aktywność fizyczna rozwija nie tylko mięśnie, ale i mózg. Badania wykazały, że uczniom, którzy są bezpośrednio po aktywności fizycznej łatwiej jest przyswajać wiedzę. Dlatego spędzanie długich godzin nad książkami przed egzaminem nie będzie dobrym rozwiązaniem, jeśli chcemy uzyskać jak najlepsze wyniki. Wysiłek fizyczny wpływa pozytywnie na samopoczucie, szybkość reakcji, zdolność do koncentracji oraz przyswajania informacji. Dzieje się tak, ponieważ ruch jest bodźcem, który stymuluje mózg do większej aktywności, a tym samym do wytwarzania nowych komórek nerwowych.

Znajdź czas na relaks

Nasz mózg nieustannie przetwarza docierające do niego informacje. Po ciężkim dniu nie tylko ciało potrzebuje odpoczynku, ale również mózg – aby prawdziwie się zregenerował, powinniśmy odciąć napływ jak największej ilości bodźców. Dobrym rozwiązaniem może być codzienna medytacja. Nawet kilka minut dziennie wystarczy, aby zregenerować oraz poprawić wydajność naszego umysłu.

Wysypiaj się

Niedostateczna ilość snu może wpłynąć negatywnie na zdolność koncentracji, nauki, a także spowolnić reakcje i osłabić zdolność oceny. Z tego względu dbajmy, aby nasz sen trwał około 7-8 godzin.

Jak poprawić kondycję swojego mózgu?

Zafunduj swojemu umysłowi solidny trening

Mózg, podobnie jak mięśnie, można ćwiczyć. W efekcie tego zwiększymy jego sprawność oraz wydajność. W ramach umysłowego treningu możemy rozwiązywać krzyżówki, grać w sudoku lub inne gry logiczne i łamigłówki. Dzięki regularnym treningom nasz umysł będzie pracował wydajniej, skuteczniej przetwarzał informacje i rozwiązywał problemy. Wszystkie te czynniki są szczególnie istotne dla osób uczących się lub wykonujących pracę umysłową.

Sposobów na usprawnienie działania naszego mózgu jest wiele, a każdy z nich jest prosty
i nie wymaga od nas wielu wyrzeczeń. Wystarczy zamienić kilka nawyków, zadbać
o odpowiednią dietę, a także częściej wybierać rozrywki intelektualne. Stosując się do tych kilku wskazówek, będziemy cieszyć się niezawodnym umysłem, a co za tym idzie – udanym życiem zawodowym i prywatnym.